Jumaat, 15 Oktober 2010

Belayar Mencari Penawar 17... (Hingga Lupa Aku Manusia)

Jauh melayarkan bahtera...
Mengikut alunan ombak-ombak kayangan...
Melihatkan bintang, bulan bersinar-sinar indah...
Hingga terpaku, semalaman...

Kembaranya pujangga kerinduan...
Melupakan detik-detik kepiluan, hitamnya...
Ingin dipaku, ingin dilontar segala duka...
Dibawah ombak-ombak kelaparan...
Agar hilang sunyi, sendiri...

Rintik-rintik hujan...
Turun membasahi...
Menyucikan segala debu...
Namun aku hampir lupa...
Tatkala melihat sinaran bulan...
Bagaikan itu adalah aku...

Dahulunya aku ingin terbang bebas...
Menjadi burung...
Dahulunya aku ini berenang kepelabuhan...
Menjadi duyung...
Pabila belayar mencari penawar...
Barulah aku mengerti...
Itu semua tidak mungkin menjadi realiti...
Kerana aku, manusia...
Sujud akur pada kehendaknya...

0 ulasan:

Catat Ulasan