Khamis, 9 Julai 2009

Cahaya menyuluh di tanah gersang…

Pekat malam diselubungi cahaya…
Terang cahaya menyuluh tanah gersang…
Melontar kelam mengigit jiwa…
Melunturkan debu penuh usang…
Membibitkan bunga cinta hampir menghilang…

Cahaya biuskan pancaran dalam jiwa…
Tunaskan saktiMu tepat kesasaran…
Benamkan riak terus menghilang…
Agar cinta kian datang…
Supaya Kau tampak dalam terang…

Dilorong kegelapan tiada teman…
Hanya secebis cahaya disuluhkan…
Menyusur laju mengikut arahnya…
Apakan daya langkah terhenti dipertengahan…
Menggigil lutut takut sesat salah haluan…

Cahaya tidak aku menduga…
Didalam pencarian mengejarmu…
Semakin aku hampiri semakin jauh…
Disebalik cahaya tersirat jawapan…
Sesungguhnya hanya Kau sahaja mengetahui…

Mungkinkahkan berakhir perjalanan Makrifat…
Atau baru permulaan langkah menuju Hakikat…
Supaya aku mengerti kata-katamu yang tersirat…
Agar aku mengerti akan maksudnya yang tersirat…
Adakah aku mengerti atau berpura lalu tersepit…

0 ulasan:

Catat Ulasan