Selasa, 10 September 2013

Dan, Gelap Gelita...

Dan, apabila kulihat tiadagelap gelita, tiada daya;
Dan, aku kaku
bagiku itulah aku.

Dan, kugerak-gerak
bagai gelap berarak;
Dan, itulah aku.

Musnah, musnah, musnahlah
semu daya dalam bicara;
Kau penglihatan
bagiku lihat.

Warna gelap kian ligat
satu-satu bergerak giat;
Dan, penuh padat rapat
rapat.

Dan, aku buntu mencari itu
bagai mencari semut hitam di celah hitam batu;
Dan, ketika gelap gelita
Dan, aku kaku.

Bagiku itulah aku
dan, gerak-gerakku;
Kau penglihatan
bagiku lihat.

Dan, apabila kulihat tiada
gelap gelita, tiada daya;
Bagai gelap berarak
Dan, itulah aku.

Dan, aku kaku
bagiku itulah aku.

Musnah, musnah, musnahlah
semu daya dalam bicara;
Dan, aku tidak tahu
rahsia gelita itulah aku.



nota kaki : Semu daya - muslihat

0 ulasan:

Catat Ulasan