Jumaat, 15 Oktober 2010

Belayar Mencari Penawar 22... (Aku Akan Mati)

Aku membuka jendela hati...
Merayau-rayau mencari, memerhati...
Hanya ku temui...
Satu titik pasti...
Aku akan mati...
Pabila aku bermadah pujangga kali ini...

Akan terjadi dan terjadi...
Terus selamanya menjadi...
Kun Faya Kun, (Jadi maka jadilah ia), berlari...
Tiada jalan, tiada sembunyi-sembunyi...
Terang, nyata pasti...
Aku akan mati...

Titik noktak akhir, disini...
Belayar menjelajah dua puluh dua kali...
Tempat yang sama, lautan tiada beza lagi...
Awam, bulan, bintang, ombak tinggi...
Bahtera tersungkur acapkali...
Aku ulangi...
Acapkali bahtera berjuang mencari...
Namun kesudahannya mati...

Adakah kau pasti...
Aku akan mati?
Diamkan dirimu, itu menjadi realiti...
Itulah mati, tidak bergerak walaupun seinci...

Diam! gerakkan jari-jemari...
Mampukah kau lakukan sendiri?
Jika tidak! kau sudah mati...
Aku ulangi...
Kau sebenarnya menghampiri...
Mati...

Dia sentiasa disisi...
Mengerakkan tanpa kau mengerti...
Ucaplah, bacalah, dalam hati...
"Aku perlukan Kau untuk terus hidup mencari fitrah insani..."

0 ulasan:

Catat Ulasan