Rabu, 21 Ogos 2013

Jiwaku Longkang 6...

Berlari jari terpelecuk lebam
mengira membilang sehingga enam;
Satu dua senang diterkam
tiga empat membungkam;
Menutup mulut sehingga diam.

Mungkin?
Kataku acuh tak acuh
masih lagi membancuh
air panas sehingga lecuh.

Aku lihat kesan di cermin
bagi menaiki jinjang pelamin
seperti biasa membilang hitungan min.

"Adakah luka?" tanya aku tercengang
sambil mengusap jari kejang;
Dia masih diam bergerak-gerak pandang
lenggok bibir sama dendang.

Aku berbisik "Kau bersuaralah"
bagai hilang arah kiri kanan dilihat sama parah;
Dia gerak kata "Kau bersuaralah"
aku diam kejang menempang jari pantas mengosok-gosok lilah.

Aku dengar sana, aku dengar sini
semakin hari arahku tidak pasti;
Mungkin memilih menongkrong
tidak perlu bersengkang.

Jiwaku longkang
tempat mengalirkan barang buang;
Kau dulu ada sekarang dibuang ada pada aku
saban masa ada tidak perlu melihat waktu.

0 ulasan:

Catat Ulasan