Selasa, 3 September 2013

Berkelip Kejap

Mencabut bilah keris menusuk rapat menghiris
masihkah kuterima masa biarpun kusedar, tiada
mungkin berkelip~berkelip kejap
merenung tajam dengan kelopak pejam

Dalam lelehan darah
kau kucari, berlalu masih mencari
temui dalam keadaan parah
hanya aku bermain daun pukau
memperjudikan diri antara hidup mati
mungkin berkelip~kelip kejap
merenung dengan kelopak pejam
atau aku...

Terkorban dalam keadaan paksa
sangkala yang bersangka temui waktu duka
rupanya suka, aku melihat gelap gelita
sunyi tenang hanya ada rindu, ada semua

Dalam lelehan darah
kau kucari, berlalu masih mencari
temui dalam keadaan parah
hanya aku bermain daun pukau
memperjudikan diri antara hidup mati
mungkin berkelip~kelip kejap
merenung dengan kelopak pejam
atau aku...

Hanya sendiri~sendiri gelap gelita
sendiri sekeliling sendiri
tiada hidup mahupun mati
sangkala yang bersangka temui waktu duka
dan warna itu berkeliaran
berbayang menjadi aku

Mungkin berkelip~kelip kejap
merenung dengan kelopak pejam
sangkala yang bersangka temui waktu suka
akhirnya merana dipenjara gelap gelita
sunyi hanya tinggal rindu
hanya tinggal rindu
hanya tinggal aku

0 ulasan:

Catat Ulasan